Portugal en op terugreis Euro Disney

Via Maastricht en o.a. Martelange naar het noorden van Frankrijk gereden,waar we op de campingplaat van Stenay gingen staan.

Nu zijn er 2 plaatsen die bijelkaar horen. 5 plekken op asphalt naast het Office du Tourisme,hier sta je ook aan het water met groenstrookje ertussen, bankjes aan het water .De toiletten en douches zijn in het gebouw van OT,op dus nog geen 20 m. afstand.

De andere plaatsen ca.35 zijn aan de overkant van het water,je moet dan even de brug over rijden,door de slagboom (na betalen en verkrijgen code) en ook hier is een toilet en douche gebouw. Hier sta je iets ruimer,met gras stroken op sommige plekken zodat je lekker achter de camper kunt zitten, en ook hier achter loopt een kanaal langs.

Wij gingen bij het OT staan,want een jaar eerder hadden we een Engels stel ontmoet, R en P, waar we  kontakt mee hadden gehouden en we hebben afgesproken elkaar hier te ontmoeten,voordat zij Frankrijk verder in zouden gaan en wij ook onze reis naar Portugal zouden vervolgen.

Nu was het erg vol op de CP maar gelukkig kregen we toestemming om "voor"onze Engelse vrienden te gaan staan... dat was leuk,ze hadden zelfs Tea gereed voor ons,kompleet met scones, en worteltaart! Helemaal super.

Ze wilden graag een tegenpresatie van Peter ,in dit geval....ze wilden dat Peter hun ging leren Nederlandse koffie te zetten. Dus...wij met ons allen naar de Hypermarchee...op zoek naar een koffiefilter...en ja...gevonden! filterzakjes erbij en een pak koffie. Filter bovenop de thermoskan, filterzakje vullen met koffie, kokend water erop en rustige even laten doorstromen....Nu hadden R en P. ook koffie!!

Onder genot van koffie lekker bijgekletst en ze vertelden dat zij de volgende dag zouden vertrekken richting Zwitserland. SAVonds zijn ze bij ons geweest,voor koffie en wat lekkers.

camperplek Stenay                                         Engelse vriendin rust uit

Stenay ,N 49.490897 E 5.183443  stroom,douches,toiletten,water lozen,chem.toilet legen,vers water. 6 euro.

De volgende dag verder gereisd via routes nationales, via Chalons en Champagne, Troyes ,Auxerre en Clamecy tot La Charity sur Loire.Hier was een camperplek, puur overnachten,voor de ingang van de camping. Camper neergezet, even buiten gezeten en daarna het stadje ingelopen,om wat te eten. Rustig stadje, en wij hebben prima geslapen snachts!

La Charity sur Loire                                                            CP voor de camping-ingang

La Charity sur Loire N 47.176131 E 3.010114  gratis,geen voorzieningen,op loopafstand van centrum.

De volgende etappe bracht ons via Bourges, Chateauroux, Limoges,Perigeux, Bergerac en Marmande in Buzet sur Baise.Uiteraard na de nodige koffie en eet stops, kwamen we hier aan, het bleek een CP te zijn naast een jachthaven. Hele leuke plek!

onze plek ,bijna aan het water (nog net zichtbaar)                          zicht op jachthaventje

Buzet sur Baise,Port de Buzet-Val d'Albret. gratis. wc's en wastafels, douches, restaurantje alles bij jachthaven.

De volgende dag verder getourd, de Pyreneeen over... via een prachtige route naar Mont de Marsan, Orthez naar Saint Jean Pied de Port (verzamelpunt St. Jacoba route) we zagen dan ook vele pelgrims onderweg. Vooral in St.Jean Pied de Port is het een drukte van jewelste,maar heel gezellig!!! Ergens de camper geparkeerd en heerlijk gegeten...gewoon een broodje tomaat,sla,kaas en uitje... Daarna weer verder naar grens met Spanje (prachtig mooi,hierboven!) en weer door naar Roncevalles, Pamplona,Burgos en Valadolid. Hier camping opgezocht en lekker buiten gezeten savonds na het eten...Heerlijk geslapen ook.

Peter tijdens het tanken in Spanje

Valladolid, camping Cubillas st. Martha    N 41.805224  W 4.587289 Camping met alle voorzieningen,ook sani station.

Dan ...de volgende dag komt Portugal in zicht...we gaan bij Vilar Formoso de grens over en we zijn in Portugal!! Het duurt even en dan zie je het spektakulaire uitzicht over de Serra D'Estrella.. En gaan door via Guarda, Viseu ,naar Aveiro om daar naar het noordelijke schiereiland te gaan,daar weten we nog een prima plek,nabij het strand ,om met de camper te staan,nl.Praia de  Sao Jacinto.

Serra d'Estrella                               Camper op zijn plekkie                Peter op terrasje van Marluci

Hier zijn we 3 nachten blijven staan,prima weer,leuke plek,niemand tot last,politie rijdt af en toe langs,want dit is een grote strand parking. Op fietsafstand van winkeltjes,bakker,terrasje (niet onbelangrijk).

haventje, hier ook de winkels.       om misverstanden te voorkomen                  onze plek(helemaal niet gek!)

Praia Sao Jacinto N 40.66865 W 8.742122. In hoek van een standparking, geasphalteerd. gratis.Bij strandopgang zijn wc's douches en water.Restaurantje Marluci tegenover het camperplekje.(prima eten)

Hier nog even wat in de buurt rondkijken,we waren ooit met de afzet-camper in Mira en omstreken,was altijd leuk,dus we gaan nog even die kant op. We keken oa even in Vagueira, tuurlijk kochten we hier in het dorpje kip van 't spit en kersen en aten dat bij de camper op. Heerlijk. Daarna via Mira  en Quaiaos (leuk!) in Figueira da Foz naar camperplek gekeken,maar dat was in de haven,leek ons niet zo leuk.... Dan maar door rijden en zo kwamen we op een strandparking 5 km. buiten het dorp,met mooi uitzicht aan onze kant.

Kip eten in Vagueira                   Overnachtingsplek nabij Pedrogao             Dit was ons uitzicht,naast  de camper

Nogal onrustig geslapen..... werden wakker om 3.00 uur... er kwam een auto aan. En even later nog een. Ik door de ramen gluren... zag een paar mannen bij de auto's die met zaklantaars aan het schijnen waren...oh,jakkes..wat is dit??!!  Bleken het (uiteraard) een aantal vissers te zijn,die lekker gingen vissen,maar dat hadden we pas veel later door!!! pffff..hahaha...

Pedrogao,N 39.890649 W 8.96352   Geen voorzieningen, enkel ruimte! gratis.

De volgende dag door gereden via Leira naar Fatima, dat wilden we ook wel eens gaan bekijken. De camper op de speciale parking voor campers ,achter de basiliek neergezet en  savonds achterlangs naar het dorp gewandeld. Hier heerlijk gegeten.

De volgende dag natuurlijk naar het bedevaartsoord zelf gegaan, achter de parkeerplaats langs is een soort pad,door een bosje heen, en dan kom je bijna naast/voor de basiliek uit. Heel goed te doen. Dus hebben we alles even rustig bekeken daar,in de basiliek geweest, op het grote plein ervoor gekeken, bekeken hoe de mensen op knieen  een bepaalde route afleggen.... Indrukwekkend om te zien. Er was een openlucht dienst en ook een winkel waar je kaarsen ledematen kunt kopen,een arm, een been, een long, maar ook gewone kaarsen...

Peter bij de basiliek van Fatima                       en dit is hem van binnen

Fatima , Parking 2 van het bedevaartsoord. N 39.633946 W 8.671306 leuke parking,iedere camper zijn eigen plekje op asphalt met stukje gras, toilet en douche gebouw. Gratis.

Het spul weer opgepakt en besloten om niet verder naar het zuiden te gaan (dit ivm telefoontje naar huis,waarbij we niet zulke goede berichten te horen kregen) maar meer in het noorden wat te vertoeven....Daarna gaan we nog even in Frankrijk kijken.... Eerst naar Peniche gegaan aan de kust.Wat een heerlijke plek!!! Campers stonden gewoon achter elkaar langs een brede straat,geen verbodsborden gezien.

Peniche                                         Peniche

Geen idee van coordinaten...sorry.

Na dat we een prima nacht hebben doorgebracht,( vooral die ruisende golven op achtergrond,doen het goed),zijn we de volgende dag door gereden naar Obidos. Een heel leuke oud, wit, typisch Portugees dorpje,wat wordt gerestaureerd,ze zijn er nog mee bezig,op bepaalde plekken. Maar heel erg leuk om te zien. De camper hadden we geparkeerd onder aan het aquadukt,waar we ook zijn blijven overnachten.

ergens in cafe koffie gedronken     Voor ingang van Obidos                     Peter bij de schandpaal

Peter in Obidos                               Ina op de trappen                                  camper plaats bij aquaduct

Obidos, onderaan het aquaduct.  N 39.357463 W 9.157106 .Mooi verlicht snachts! Gratis. Geen voorzieningen.

De volgende dag eerst bij de Intermarche boodschappen gedaan en camper gewassen.... Toen doorgereden naar de romeinse opgravingen van Conimbriga. Jeetje wat indrukwekkend!!! Erg mooi om dat allemaal te zien,er liggen voornamelijk funderingen van een stadje, diverse gebouwen, soort van marktgebouw, badhuizen,woningen een deel van een romeinse weg,fonteinen,een deel is opgegraven,een groot deel zou nog onder de grond liggen.mooie mozaiken...prachtig om te zien!!!

Camper wasbeurt                              Conimbriga                                       Ina in het oude romeinse dorp

mozaiek vloer                         fonteinenpartij                                  overnachtingsplek Conimbriga

We hebben hier op de parkeerplaats ook overnacht. Heel rustig. Prima geslapen.

Conimbriga Parking bij de romeinse opgravingen. N 40.098764 W 8.48984 Toegestaan.Gratis. Is restaurantje in gebouw bij museum,alleen tijdens openingsuren museum.

De volgende dag richting Spanje vertrokken,onderweg natuurlijk op zijn tijd stoppen voor koffie, eten etc. we gingen vlot door Spanje heen en besloten om in het zuiden van Frankijk,bij Ondres te gaan overnachten. Zo gezegd zo gedaan, we hebben overnacht op de camperplek in Ondres Plage.

nog in Spanje                    CP Ondres Plage                                 Even lekker patat met merguez gegeten

In de camper savonds nog gekeken wat we gaan doen,wat we willen doen... liever richting huis eigenlijk,maar onderweg nog ergens "aan".... We besloten om nog in Sarlat (Dordogne,leuke herrinneringen aan kampeer vakanties,vroeger) te gaan kijken.Dus,via de routes nationales gingen we langzaam maar zeker noordwaarts. Ergens onderweg bij een meertje en leuke picknickplek een broodje gegeten tussen de middag. Na enige tijd kwamen we door een dorpje met een wel heel aparte naam....Uiteindelijk kwamen we in Sarlat aan,waar we de camper op de CP neer hebben gezet. Hier lekker buiten gezeten(dicht op elkaar,op asphalt),eten gemaakt, nog even wat gekaart en daarna prima geslapen.

tussen de middag een broodje eten    Je zal er maar wonen                 Vanaf CP sluipvoetpad naar centrum Sarlat

De volgende dag op ons gemak ontbeten,koffie gedronken en toen vertrokken via het sluip-voetpad (wel veel trappen!!) naar eht oude centrum. He, wat heerlijk om hier weer even te zijn! Helaas geen zaterdag (markt) ,maar het is nu wel lekker rustig! Wat gewinkeld,(cassoulet en foie gras...ja ik weet het,maar het is toch super lekker!!) en later lekker gegeten. We aten beiden: Salade met foie gras op toast, eende poot (confit de canard) met gebakken aardappelen en taartje met vanille saus.....heerlijk!!!

Good old, Sarlat                                 Terrasje Sarlat                    Etiket van de cassoulet

Savonds weer in overleg.....wat gaan we doen?

Sarlat N 44.892561   W 1.212368  grote parkeerplaats voor campers,geen voorzieningen. 6 Euro

Naar huis??? Nee,we besloten nog  een paar dagen Euro Disney te gaan "doen". Dus,koers gezet die kant op en tussen de middag even in Uzerche gekeken. Ziet er leuk uit,maar is niet echt heel veel aan,vonden wij. Beetje doods....wel hier lekker wat gegeten en toen verder naar Euro Disney.  Nou,wij vonden de weg ernaartoe al indrukwekkend! Tjonge, we wisten niet wat we zagen! Hele brede weg,en in de verte zie je dan soort van tolpoort ,die natuurlijk in Disney stijl is uitgevoerd. Hier kun je betalen voor het parkeren. Wij wilden graag 2 dagen het park in en dat betekent dus 3 nachten maal 20 euro. Hiervoor mag je op de speciale CP  overnachten. Het leek ons top!!

Betaalpoort voor parkeren                             CP Euro Disney                                        plattegrond

Heerlijk gegeten.Lekker boek gelezen ,koffie gedronken,iets erbij....en wat gekletst, en vroeg op bed...morgen zou veel lopen worden. Na prima nacht, uitgebreid ontbijt, togen wij naar het park....goh,voordat je er was....loop je eerst al langs een honden opvang, verhuur van baby wandelwagens, dan Disney Village met diverse winkels,restaurants  en ook het station van Disney. Dan komen de kassas pas. Wij kochten een 2 daagse kaart, zodat we elke dag in een ander park konden.Vandaag zouden we naar het film park......

Bij zo'n mooie amerikaanse car...  Peter heeft liever die uit Armageddon          en de troon van Narnia

Daar is Minni mouse!!                            ingang                                     Peter wil een tiger in zn tank

Bij terugkomst in de camper na een dag sjouwen,lekker op de bank gehangen,Peter heeft geslapen,die was bek-af.Later nog wat eten gekookt,wat heerlijk smaakte! Ik verder in mijn boek gelezen ....een groter kontrast is bijna niet mogelijk,ik las hier,in dit pretpark het boek van Eli Wiesel...Nacht .  Misschien was de combinatie wel goed,kon ik even afstand nemen van de gruwelen waardoor Eli en zijn vader in het concentratiekamp moesten.... Ondanks dat, heerlijk geslapen!De volgende morgen weer met frisse moed (ik) en tegenzin (Peter) ertegen aan....ontbijten...lekker. Peter deed een nieuwe geheugenkaart in de camera en toen waren we gereed voor vertrek naar het pretpark gedeelte dat weer is onderverdeeld in 5 parken. Alles weer geweldig mooi gedaan!!! We liepen echt bijna continue met de mond open,zo van...oh wat mooi!!!(hihi....stelletje plattelanders!!!)

nieuwe geheugenkaart             Discoveryland-gedeelte                      Peter komt uit de toiletten

Katrien Duck                                     Yes!!!!                                    Dit is dan mijn piraat!!

Yogi-bear                                        Peter bij de smederij                               Mainstreet

Zo, wat een onvergetelijke dag,ik kan niet eens zeggen wat we allemaal hebben gezien...Pirates of the carrabean, alles maar dan ook alles tot in de details nagemaakt!!! Een smederij, schat-eiland, Mainstreet met prachtige winkels,die snoep winkel!!!!!! oh,een lust voor het oog! De radarboot,alle Disney figuren die er rondlopen en handtekeningen uitdelen....echt mega mooi!!!

Wij zijn buiten het hek, bij Planet Hollywood lekker gaan eten, en daarna naar de camper ,uitrusten en optijd naar bed,we waren bek-af van het lopen,maar zeker ook van alle indrukken die we hebben opgedaan!!! Het lichtje ging vroeg uit!!!!

Planet Hollywood, restaurant.       Binnen in het restaurant.

De volgende morgen, lekker uitgeslapen, nou ja...8.30 uur en na het ontbijt en verzorging van de camper zijn we langzamerhand naar huis gereden, lekker even gegeten bij de toekan bij Emmeloord,  en toen naar huis....waar we savonds tegen uur of 18.00 aan kwamen.......

Euro Disney N 48.87841 E 2.78963 grote parking op asphalt ,plek voor ca. 150 campers (dicht opelkaar,maar we hadden nu ruimte zat allemaal) geen stroom! wel toiletten,douches, water en sanistation voor lozen water en chem. toilet.(sani station is bij de bus parking,naast de camper parking)