Frankrijk (onze eigen Tour de France),en paar dagen Duitsland. Dat is het uiteindelijk geworden.Plannen waren anders,we hadden ook nog in het begin een paar dagen Belgische Ardennen willen doen,maar het weer werkte niet echt mee.Dus...omgooien dat plan! Maar eerst  ....Valkenburg... "For old times-sake". Ik (Ina)ben hier als kind vaak geweest met mn ouders en zusje.

Dit is de gereden route:

Waarbij we hebben overnacht in:

• Valkenburg aan de Geul,                       . Aytre Plage
  • Saint Mihiel (F)                                       . Berric
  • Surgy                                                        . Gizeux
  • Sainte Martin de Nohain                      .  Les Bordes
  • Velles                                                        . Colombey les deux Eglises
  • Sainte-Alvere                                          . Moirey
  • Monteton                                                 . Gemünd/Schleiden
  • Ondres-Plage                                          .  Bad Münstereifel (bezoek)
  • Hostens                                                    .  Gronau
  • Sablonceaux
  • Ile d' Oleron (bezoek)

Valkenburg it is....   Leuk om hier weer te zijn, we reden bij aankomt dwars door het stadje heen. Zo...hebben we dat ook weer gehad... De cp lag bij een camping, midden in het centrum van het dorp,bovenop de berg. Machtige plek! CP en uitzicht gelijk verkend...dat zag er beiden goed uit!

De volgende dag lekker Valkenburg in geweest,incl.rondrit met touristentreintje...superleuk!

Valkenburg. CP den Driesch, Heunsbergerweg 1, Valkenburg ad Geul.

26 euro ,verzorging,sanistation.Excl. stroom. Stroom aanwezig op de standplaats.Betaald.

De volgende dag vertrokken richting Ardennen.Door Luik gereden wat een peuleschil was! Ardennen was allemaal regen...we gaan gewoon verder rijden. Eerst natuurlijk tanken in Martelange.Dan uiteindelijk naar Saint Mihiel voor overnachting.

Saint Mihiel, cp naast camping Municipal. N 48,90227 E5,53960

Chemin Gue Rapeau. 2 x bij ingang camping. Krap. Maar parkeerplekje kan ook.Servicepunt incl. loosput. 3 euro echter niets hoeven betalen,receptioniste zei dat het niet nodig was.

Na rustige nacht verder gereden richting Auxerre, heerlijk warm trouwens! Genoten van de omgeving en overnachtingsplaats gevonden in Surgy, bij een France Passion boer.

Surgy,Moulin de la Foret. FP adres.Op erf van de boerderij,incl. picknick tafel. Produkten van eigen bedrijf te koop,waaronder heerlijke tomaten,uien,honing. Gratis, geen voorzieningen. N 47,47862 E 3,52291

Volgende morgen...verder naar Treigny. Hier wilden we het in aanbouwzijnde Middeleeuwse (hoe gek dat ook klinkt)  kasteel Guedelon gaan bezoeken. Het kasteel wordt gebouwd,volgens middeleeuwse methodes....er zijn op de bouwplaats dan ook diverse oude ambachten te zien,die op hun beurt de bouwers voorzien van gereedschappen en materialen...waaronder een touwslager, timmerman en steen-"fabriek" :)

Superleuk om te zien! Je kunt hier een hele dag doorbrengen,maar dat deden wij niet,vooral ivm de warmte.Wij waren er optijd (dachten we) voor 10.00 uur...Parking voor campers stond al vol! Maar wij konden op de busparking gaan staan. Geen punt.Het is ook goed te belopen naar het kasteel toe. Alles dicht bij elkaar. We gingen om 13.00 uur naar de ingang terug,waar buiten bij de kassas een Herberg is. Hier prima gegeten.

Kasteel Guedelon, in Treigny. N 47°35'01"E 3°09'20" Entree 14, pp. Gratis parkeren.

Voor overnachting gingen we naar Saint Martin sur Nohain. Een FP adres. Hier ook wijngeproefd en gekocht.

Leuke plek hier,ook weer met picknick tafel! Geen voorzieningen.

FP Domaine de l' Epineau, in Saint Martin sur Nohain (Nievre)

N 47.36361 E 2.97205  Wijnboer.

De volgende dag bracht ons verder naar het zuidwesten. We besloten op camping Les grands Pins in Velles (nabij Chateauroux) even een dagje rust in te lassen.Heerlijke dag gehad,waarbij we rustig aan via RN reden en dus lekker hebben gelunched in een dorpje onderweg.

Camping Les Grands, Les Maisons Neuves, 36330 Velles. 18 euro.excl. stroom. Keurige sanitair. Sanistation. Broodjesservice.Restaurantje.

Lekker kunnen douchen,kleding wassen en niksdoen. Lekker uit eten geweest in het restaurantje bij de camping. Volgende dag richting de Dordogne gereden. Onderweg gegeten op een Aire de picknick midden in een dorpje...Parking voor autos en campers,met picknickbanken onder de bomen.Openbaar toilet gebouw. Prima!!

En zo gingen we overnachten nabij Le Bugue, in St. Alvere,bij FP boer. Aquitane Safran.  N 44.94969 E0.84030. Ze vroegen of we elektra wilden...heel attent. Ook vuilnis konden we bij de boer kwijt. Heerlijke plek met geweldig mooi uitzicht!

En...de volgende dag verder...via Le Bugue (bekend van vakanties uit de jaren 90) naar omgeving St. Cyprien,waar we het kasteel van Milandes (bekend geworden doordat Josephine Baker hier woonde,samen met haar 16 geadopteerde kinderen) graag wilden gaan bekijken.

Na rit door verschillende bergdorpjes kwamen we bij Milandes aan...Prima geregeld, grote parking,met apart deel voor campers. Toen we bij de kassa kwamen werd ons verteld dat we niet met een hond naar binnen mochten. Dit ivm de roofvogelshow. Nu begrepen we dat wel ,maar we mochten ook niet op het terras van de brasserie plaatsnemen zodat een van ons naar binnen kon...dan maar terug,want de hond in de camper laten was ivm de temperatuur geen optie... bye bye, Milandes.... dus...eerst maar terug naar St. Cyprien...daar zijn we vaker geweest,en hadden ze leuke terrasjes.. Wij wilden koffie!!

Via leuke route doorgereden, we hadden besloten om richting Biarritz te gaan,naar de kust dus.

En zo kwamen we op cp in Monteton.In het dorpje, waar ze aan de overkant met de pruimen aan het plukken waren.

Monteton (even ten zuiden van Bergerac), cp in het dorp. N44,62249 E0,25745 openbaar toilet bij Mairie. Gratis overnachten.

De volgende dag...verder richting de kust. We wilden graag naar Ondres Plage,waar we al eerder waren geweest.Helaas begon het te sputteren... misschien ook maar een gelukje want daardoor stond de CP niet geheel vol...hier hebben we 2 nachten gestaan.met wisselend weer...ook beste regenbuien gehad.

Nu was onze batterij van de camera bijna leeg... slechts een paar fotos. Wel van het strand en van tapas eten bij een van de strand tenten.....Ondres Plage, Avenue de la Plage. N 43.57611 W 1.48611

Strandparking,sanistation. 8 euro.

2 dagen op de camping in Hostens,net ten zuiden van Bordeaux. We wilden naar Parentis en Born,ook aan de kust in Les Landes,maar daar was het zo druk...we reden camper aan camper door het dorp... Dus..uitgeweken naar Hostens.

Camping Ariales, Rue Chantegrue, Hostens. sanitair matig, receptie geen mens te zien, 4x geweest.

FP adres in Sablonceaux, Vignoble Maison Neuve. Prima adres, er is zelfs een toilet en douche,nieuw gebouwd! Wijnproeven.Heel gezellig.

En de volgende dag weer verder...naar Ile d' Oleron. Het eiland is per lange brug te bereiken. Heel erg druk hier,met campers en personenautos. Wij hadden een camperplek op het oog ,in het noorden van het eiland. Konden we gelijk wat van het eiland zien.

Helaas was de grote cp in Saint Denis d'Olerol bomvol, er stonden zelfs campers te wachten voor de poort... Nou dat leek ons niets toe...dus...wij eerst ergens  lekker mosselen gegeten ,waarna we zo het eiland weer zijn afgereden.En zo kwamen we terecht in Aytre, op een parking aan het strand...waarbij we veel mazzel hadden...er was nog 1 plekje vrij.. campers stonden dicht op elkaar,maar voor 1 nachtje, en met dit uitzicht op deze plek... gaan we daar niet moeilijk over doen!

Op het strand was een beachbar en kiosk voor wat eten.Tevens een kite-shop. Gaf een geweldig sfeertje! Natuurlijk wat gedronken bij de beachbar,en s avonds nog weer terug naar het strand voor de zonsondergang.

Aytre, Route de la Plage. Aan het strand. Gratis.Geen voorzieningen.Prachtige lokatie!

Verder ...door de Vendee...naar Bretagne!

Eerst nog een overnachting op cp in Berric.Mooie cp met voorzieningen. 5 euro.

N 47,63294 W 2,52905

In Carnac met het touristentreintje rondrit van een uur gemaakt,langs de menhirs,dolsmen en ook langs de zee-kant van het dorp. Erg leuk! Je krijgt nl. tekst en uitleg in de taal van je keuze,via een head-set,die je kunt programmeren op 16 verschillende talen. Werkte prima!

We reden langs de Loire.Schitterend!! In Gizeux overnacht. cp bij Lavoir, service,toilet. In het dorp gelegen. Bakker en slager op 100m.

N 47,39275 E 0,19689.

Via prachtige weg die ons nogsteeds langs de Loire voerde,zagen we dus ook de grotwoningen. Prachtig hoor om zo langs de rivier te rijden.

Her werd wat bewolkt...af en toe een spatje regen... Overnacht hebben we in Les Bordes.(tussen Orleans en Tours). Gratis, met voorzieningen.

Etang du petit Moulin.

N 47,81041 E 2,40729

En weer door... met wat regen.... bah...boodschappen gedaan bij Intermarche waar ik een tijd heb staan wachten tot de bui over was... Verder rijden naar Colombey les deux eglises. (hier is Charles de Gaule begraven)

cp in Colombey les deux eglises.  Rue de general de Gaulle (natuurlijk :) ) eenvoudig, er is wel loosput. Gratis.

N 48,22316 E4,88619 .

Inmiddels droog...dus de volgende morgen verder richting het noorden.Door de champagne-Ardennen  richting Verdun en Longyon. Hier veel WO 1 monumenten,memorials en beelden langs de weg.

Overnacht op een camping a la ferme in Moirey. Geen gegevens van..

De volgende dag reden we verder...naar Martelange om te tanken en koffie,en dan naar de Duitse Eifel.

CP in Schleiden/Gemünd. Womo hafen am National Park Eifel.Pfarrer-Kneipp strasse.

N50,57855 E6,49107.  Mooie ligging,met sani station, stroom.

De volgende morgen weer verder....wij wilden naar Bad Munstereifel. Kijken of we het Cafe van Heino konden vinden. Nou..dat is gelukt!

Gevonden en toen we op het terras zaten kwam hij eraan in de auto. Er naartoe gelopen en gevraagd om een foto...hihi... Hele rustige ,aardige man! Koffie met taart natuurlijk! Dorpje op zich, ziet er ook erg aantrekkelijk uit.

Nog 2 dagen doorgebracht in Gronau, op cp de Dreilandersee.Alle voorzieningen. N 52,23716 E7,08006

En dan....aan alles komt een einde.

De laatste keer verzorging van de camper. En dan naar huis.

Maar  onderweg toch nog even ergens een kopje cappuchino gedronken.... (Forget Love, fall in coffee )