Portugal

Dit zou onze route worden:

Met heerlijk weer thuis vertrokken, en via Breda,Lille,St.Omer en Calais (door het stadje gereden) gingen we eerst even naar het strand bij Sangatte,gelegen aan  de D 940, prachtige kustweg !!!

Hier de camper geparkeerd,koffie gemaakt en even naar het strand gelopen....he....nu is de vakantie ECHT begonnen! Weer verder via Cap Blanc Nez, Wissant en Wimereux naar Boulogne sur Mer. Waar we de camper parkeerden langs de kades van de haven, bij Nausica (mag tegenwoordig niet meer),en waar we ook zouden overnachten. Er was kermis en dus lekker druk.Gelukkig hadden wij een plekje gevonden aan de stille kant.

Bougogne sur Mer

Leuk om hier te kijken naar de veerboten van en naar Engeland.

Boulogne sur Mer, geen voorzieningen,enkel restaurantjes in de buurt. N 50. 729033 E. 1.596139. Gratis.

Na een prima nacht, en ontbijtje buiten, het spul opgepakt en verder gereden naar Etapples,waar we koffie hebben gedronken op een terrasje,even met de hond gelopen en hebben genoten van een vliegshow. Leuk!! Daarna weer verder, oa. via Le Touquet en Berck sur Mer. Via stuk snelweg naar Abbeville,Rouen,Caen en uiteindelijk naar Le Mont St.Michel. Hier eerst op de grote parkeerplaats gekeken,aan de voet van le mont. zonder voorzieningen, 8 euro.  Nee,we gingen toch maar terug,richting het dorpje, waar we op de Aire du campingcar gingen staan. Aan de D43.

's Avonds  lekker mosselen gegeten in een restaurantje in het dorpje en nog even naar Mont St.Michel toegefietst voor een paar mooie By Night fotos ,maar die werden niet mooi. Teveel By Night zal ik maar zeggen...

De volgende dag naar Le Mont St. Michel toe,op de fiets. Het was niet helemaal droog,maar met regenjas kom je een heel eind.Het geheel bewonderd en het werd al snel flink druk! Toen we moe waren iets gegeten in een van de piepkleine restaurantjes, en daarna weer terug naar de camper. De hond was ook in de camper gebleven, en was blij dat wij weer terugkwamen! De rest van de middag hebben we lekker op de camping doorgebracht,lezend en rustend.

Le Mont St. Michel, N 48.613725 W 1.50765, toiletten,douches,stroom,water lozen en chem.toilet legen. 8 euro.

Na een heerlijke nacht, zijn we verder gereden via Nantes en Saintes, naar een France Passion wijnboer, even boven Bordeaux, in het dorpje Clion. Een leuke plek, waar plaats is voor ca. 3 campers. Wij gingen maar onder de boom staan,want het was warm!  's Avonds de hond nog even samen uitgelaten,langs het weggetje door de wijnvelden.  Monsieur P. Gaillard,hartelijk dank voor het bieden van deze mooie plek!

Clion, France Passion,dus geen coordinaten.

Onze reis richting Portugal maar vervolgen ,en nadat we boodschappen hadden gedaan, we bij Bordeaux in een hele langdurige file hebben gestaan, kwamen we aan op onze volgend overnachtins plek, aan het strand van Ondres.

Hier op parking 3, een prima plek gevonden. Geasphalteerd. Hier ons rustig aan geinstalleerd, wat gedronken en later gegeten.... daarna op de fiets,een stuk door de bossen gefietst. Heerlijk!!

Ondres Plage N 43.576477 W 1.487039  water, water lozen,chem.toilet legen, een aantal stroom aansluitingen vooraan. 6 euro Tevens bij strandopgang, toiletten, strand douches, winkeltjes,restaurantjes, kiosk.

Weer op pad! Via Bayonne naar Spanje. Daar de weg naar Vitoria Gasteiz en Valladolid genomen. Waar we halverwege de middag neerstreken op een camping. Kunnen we lekker even wat kleding wassen en douchen. Hier heeft Peter met hulp van een buurman nog onze fietsendrager beter vastgemaakt aan onze camper.Het was net of hij telkens een beetje zakje op de achterdeur...

Cubilas St. Martha,Valladolid. N 41.805226 W 4.587286  alle voorzieningen,is nl. een camping, zwembad, restaurant,heerlijke douches, toiletten. 24 euro.

Door gereden en zo gingen we via Zamora ,binnendoor naar de Portugese grens bij Miranda de Douro.

Over de N218 naar Braganca en weer via N 103 naar onze eerste vrije overnachtings plek in Portual... (met dank aan het boekje Mitt dem Womo nach Portugal) "bij km. paaltje 187". Leuke picknickplek achter een parkeerplek, op een soort van plateau.... het ging trouwens aardig waaien,hier!!! luifeltje uit tegen de zon en toch maar span bandje eraanvast gemaakt...Heerlijk geslapen!!!

Nabij Bulideira ,N 41º .50816' E. 6º56.208'

Reis vervolgd naar Chaves waar we boodschappen hebben gehaald en toen via Porto naar Praia de Sao Jacinto zijn gereden. Ook dit "adresje"komt uit het Womo boekje, en sprak ons na het lezen wel aan. Dit is gelegen op het noordelijke schiereiland bij Aveiro,helemaal aan de zuidpunt.

Hier hebben we 2 nachten gestaan. Je staat aan de rand van een strandparking, geasphalteerd,keurig netjes, er is aan de andere kant van de parking een klein restaurantje met heerlijk eten! Je kunt er tv kijken (voetbal), en aan de zeekant van de parking is een nieuw toilet en douchegebouw! Je kunt vanaf hier makkelijk op de fiets richting haventje rijden,waar restaurantjes zijn, en diverse winkeltjes,oa een bakker,die gelijk ook heerlijk koffie serveert op zijn terrasje. Leuk hier!!

Praia de Sao Jacinto N 40º40.032'W 8º 44.729' water ,douches,toiletten.

Na 2 nachten weer verder getourd,onderweg boodschappen gehaald,en toen naar Vagos en Vagueiras waar we de camper parkeerden vlak bij het strand.Met achterkant tegen vissershutjes aan. Naar marktje geweest, en hier heerlijke gegrilde kip gekocht,die we met smaak bij de camper op aten. Meloen als toetje...buikjes weer vol! Nog even bij de visverkoop op het strand gekeken. Leuk om te zien. Met trekkers rijden ze boten op het strand en dan worden gelijk de netten geleegd en het vis verkocht. Je kunt het niet afzien,binnen 10 min. is alles weer van het strand af! Vanaf hier doorgereden naar Figueira da Foz,waar we in een klein dorpje even ten zuiden hiervan ,nl. in Costa de Lavos gingen overnachten. Prachtige plek, aan het verlengde van de boulevard, eigenlijk op een verharde zandweg,net buiten het centrum. Ook hier was een soort van visverkoop op het strand. Heel mooi wakker worden, s morgens!!!

Costa de Lavos N 40.091671 W 8.875701.Gratis

Lekker rustig aan gedaan,want wat hadden we mooi uitzicht zo op strand en zee... dus eerst uitgebreid koffie en toen maar vertrokken  naar Nazare. Prachtige route langs de kuststrook tussen Figueira da Foz en Nazare!!! Boodschappen gedaan, wat rond gekeken en verder naar Lissabon, over de Vasco da Gama brug en door richting Setubal, en Alcacer do Sal. Weer een stuk terug langs de kust en zo kwamen we bij het strand van Comporta. Dit vonden wij een yuppen strand. Bah...luxe bedoening, maar wel een leuk restaurantje waar we heerlijke gambas hebben gegeten. We hadden het plan om hier op de parking te overnachten,maar bij nader inzien wilden we dat toch niet! Het lag in de bossen en sprak ons niet zo aan. Dus gingen we door richting het zuiden, via Melides waar we op een schitterende plek hebben overnacht met nog 3 andere campers.

Hier tussen binnenzee en zee liggen wat restaurantjes, schijnbaar leuke plek ook voor schooluitjes,want er waren beide dagen kinderen met scholen.

Praia de Sao Andre N 38. 113279 W8.796725  Stranddouche op het strand en bij de kleine rotonde is een openbaar toilet met kraan.Gratis.

Vanmorgen eerst even naar het strand geweest,maar het is erg warm. Bij een ander restaurantje dan we gister koffie dronken,nu een patatje gegeten met salade.In het begin van de middag spul opgepakt en via een bekend dorpje waar we eerder waren, nl. Cercal koffie gedronken, en wat boodschappen gedaan, en bij de kiosk op het pleintje een paar pakjes Zware Vannelle shag gekocht (wisten we nog!) Toen doorgereden naar Vila Nova de Milfontes waar we een heerlijke plek vonden! Net buiten het dorp, richting de zee,aan de rivier monding. Schitterend uitzicht, en wij konden op een mooie plek staan,langs de rand met uitzicht over riviermonding, strand en zee!Super!

Hier zijn we een aantal dagen gebleven. Er is aan de overkant van de straat een openbaar toilet gebouw,maar die toiletten zijn zo vies..... wel water lozen en vers water tappen. Wc legen ook.

We gingen op de fiets "bergje op"richting de markt, waar ook winkelcentrumpje was, voor boodschappen, broodjes,en leuke terrasjes voor de overheerlijke bica's!!!  Terugreis met volle tassen is dus een makkie.... Smiddags even naar het strand om te zwemmen...prima uit te houden hier!!!

Vila Nova de Milfontes N 37.723118 W. 8.786134  water lozen en tappen aan overkant van de straat.

Vertrokken en na vers brood te hebben gehaald,door mooie landschappen gereden naar bijv. Zambujeiro do Mar. Leuk dorpje met pleintje,niet om met de camper te overnachten.Door naar Odeixe,wel leuk voor strandleven!! Niet voor ons. In Monte Cleirico hebben wij niet goed gekeken,want er zou een camperplek zijn,bij het hotel ,maar die parking stond bombol personen autos...(Later bleek dat we achter of naast het hotel moesten zijn...) Niet echt een ramp,want toen we bij onze volgende overnachtings plek aankwamen vonden we dat zelf schitterend!!!! Bij Arrifana,richting strand, nabij archeologische opgravingen aan een zandpad. Heerlijk rustig hier, geen voorzieningen natuurlijk,maar zelf even de douche geinstalleerd

Nabij Arrifana  N 37.286747 W8.863172 Geen voorzieningen, op soort parkeerhaventje aan eind van zandpad.

Toen we wakker werden, stonden er allemaal autos van vissers op de parking. Er kwam een Engelsman aanlopen ,type zwerver, met hond en we maakten een praatje. Hij raadde ons een leuke overnachtings plek aan.  Waar we dus ook maar even een kijkje gingen nemen,we kwamen er zowat langs!

Wow!!! Wat een mooie plek!! Het ligt aan een zandpad,dat achter het dorp Carrapateira langs loopt ,hoog op de rotsen,met uitzicht op zee. Ja echt heel mooi, rijd je verder dan kom je weer op de hoofdweg uit. Deze gaan we onthouden!!!! Als je hier op de rotsen staat, zie je ,zoals nu bij helder weer, Cabo Sao Vincente liggen! Zo mooi!

Puntal Carrapateira N 37.176355 W 8.09036 Geen voorzieningen enkel rust en ruimte!

Wij wilden daar dus even gaan kijken, bij de Kaap. Heel leuk om hier te zijn, veel stalletjes natuurlijk en eentje springt er echt uit....hij adverteert namelijk met ....Laatste braadworst VOOR Amerika!!! hahaha...orgineel toch?! We hebben hier even rond gekeken,maar niet lang,want we waren hier al eens eerder.Toen ook bij de vuurtoren geweest. Nu gaan we door naar Fortaleza van Hendrik de Zeevaarder. Leuk om te zien,vooral die windroos buiten en de plaquette door Zuid Afrika geschonken, en ook in het Afrikaans opgesteld. Daarna gingen we naar Sagres, ergens in een van de straten tussen dorp en zee hebben we de camper geparkeerd. Later toch nog weer vertrokken naar de haven waar we onszelf hebben getrakteerd op heerlijke kip Piri Piri, met uitzicht op de bootjes. Prima plek hier!!!  Terug naar de parkeerplek in een van de achteraf straten van Sagres. Heerlijk overnacht, met nog 4 campers. Hier zagen we trouwens de eerste NL camper die we in Portugal tegenkwamen.

Sagres N 37.007351 W 8.93932 geen voorzieningen.

Lekker ontbeten en met nichtje gebeld die jarig was. Vertrokken om boodschappen te doen bij Intermarche in Lagos.Vandaaruit naar Portimao waar we net aan de zuidkant van de lagune wilden gaan kijken (kregen we als tip) naar Ferragudo,prachtig mooi hier! Maar dat duurde niet lang,want we kwamen vast te zitten in opgespoten zand.....tsss...via via en via een Nederlandse mevrouw die daar haar honden uitliet,kregen we hulp (het was op zondag) na 4 uur en 70 euro waren we bevrijd!!! pffff...gelijk vertrokken!!! Deze mevrouw gaf ons ook de tip van het volgende overnachtings adresje aan het strand (we waren nu wel wat voorzichtiger geworden,trouwens...) Ze had ons verteld hoe we moesten rijden, "op een gegeven momente denk je...dit KAN niet...hier kun je niet langs MOETEN....  "  maar dan nog even doorzetten richting zee, en je bent er.... was ook zo...een prachtig strand tussen 2 rotsen met een leuk restaurantje!!!! ik heb er echter geen coordinaten van en na bestudering van google maps kunnen we allen concluderen dat het inmiddels is bebouwd, vol gebouwd met luxe vrijstaande villas!!! Heerlijk gegeten bij het restaurantje, lekker in zee geweest en natuurlijk prima geslapen hier!!Het heet Praia Albondeira.

Eerst maar op zoek naar auto wasplaats, die we vonden langs de weg in Lagos.  We vonden het leuk om even te gaan kijken in Albufeira, waar we jaren eerder op een camping waren en waar we net voor HET pleintje vaak koffie dronken en wat lekkers aten. Pfff... Wat een verandering, de parkering is helemaal volgebouwd en er is bijna niets meer van te herkennen. De camper konden we niet kwijt,dus....geen bicaatje daar!! Toen verder gereden naar Silves waar we ook eerder waren en ook het kasteel hebben bekeken. Nu dus door naar Caldas de Monchique.... Thermale bronnen... Leuk om te zien, kuurdorpje ,op paar plekken stroomt het water als waterval uit de bergen...hier op een plein lekker gegeten. En verder gereden naar een hoog punt op de berg,Foia,vanwaar je een giga uitzicht hebt over een groot deel van de Algarve. Zeker mooi!!!! Maar niet om hier te overnachten.Wij gingen dus terug, naar beneden en reden 35 km. naar de kust,naar Puntal Carrapateira,waar we eerder waren,maar niet hebben overnacht. Dat gingen we nu dus wel doen. Een prachtige zonsondergang viel ons ten deel. Het bleek dat onder de rotsen waar wij bovenop stonden, een paar van die houten vissershutjes stonden. Kwamen er allemaal brommertjes vanaf zeekant, dat waren vissers, die waren smiddags om 17.uur uitgevaren en om 22.00 uur kwamen ze terug.

Puntal Carrapateira N 37.176335 W. 8.90936

van het ene paradijsje naar het andere! Via Odemira (waar we op zoek gingen naar camperplek met service bij de rivier,maar niet konden vinden....) gingen we terug naar Vila Nova de Milfontes. Het leek ons niet verkeerd om hier nog even wat tijd door te brengen!Aan het eind van de morgen kwamen we dus hier weer aan....en onze "lievelingsplek"was nog vrij!!! Gelijk geinstalleerd, stoeltjes tussen de camper en zee...een wie doet ons wat?? Heerlijk in de zon gezeten en water geloosd met emmers ,die we naar het toilet gebouwtje brachten aan de overkant, volle gieter weer mee terug....helemaal goed! Savonds kwamen er nog 4 campers bijstaan.

Vila Nova de Milfontes N 37.723118 W 8.76134 geen voorzieningen enkel openbaar toilet gebouwtje aan de overkant van de straat.

Nadat we weer wat boodschappen hadden ingelaten, vertrokken via Cercal,Alvalade ,Ermidas (prachtige omgeving hier!!) naar Ferreira de Alentejo en Odivelas waar we hebben gegeten. Daarna naar Evora,waar we op Camping Orbitur hebben overnacht.Lekker kleding gewassen en onszelf gedouched. Camper service station op camping.

Evora N. 38.557326 W 7.926046 Camping Orbitur,alle voorzieningen incl. restaurantje en service station.

Vertrokken richting het noorden en na boodschappen halen richting Evoramonte gereden,Estremoz, Portalegre (via groene weg)boven door de bergen heen naar Marvao. In de Serra de Mamede. In Castelo Vide onszelf getrakteerd op een etentje buiten de deur....gemixte vlees/vis schotel voor 2 personen....smullen!!!

Vandaaruit zijn we naar Baragem de Pavoa gereden een prachtig plekje aan een stuwmeertje. Mooie lokatie!! We stonden er eerst alleen,later kwamen er nog 2 campers bij staan.Prima overnachtingsplek vonden wij!!

Baragem de Pavoa N 39º28.957'W 7º 32.780' plek voor ca. 10 campers,geen voorzieningen terplekke. aan de straat ligt wel een soort van kiosk.

Door gereden via Nisa naar Castelo Branco. En via Lousa, Penemacor en Carvahal naar Belmonte,waar we wat boodschappen deden. Toen via de N18 naar plekje langs zijtak van de Zezere (denk ik) Grandioze plek aan eind van een boerenpad...

Belmonte N 40.354137 W 7.366749 geen voorzieningen.

Via Guarda zijn we naar Celorico de Beira gegaan, via de IP5, vandaar over de N102 naar Vila Nova de Foz Coa, waar we langs de weg een bord zagen dat aangaf dat er een camperservice plek is ,8 km. landinwaarts!!  (goh, nog nooit gezien in Portugal!) In Vale de Nogueira gingen we Binnendoor de N317 op naar Vimioso, en aan de weg N218,naar Miranda de Douro gingen we ca. 3 km. de openbare weg af,(rechts) en volgend en het bordje NS Rosario (kerk) bij Caracelos. Bij de kerk,helemaal afgelegen,op wat wandelaars na, overnacht....Prima geslapen trouwens. Ook weer adresje uit Womo boekje!

NS Rosario N 41º 32.381' W 6º 27.720'

Heerlijk ontwaakt bij de kerk,weer heel erg warm trouwens... maar na ontbijtje buiten,toch naar de Spaanse grens gereden bij Miranda de Douro, en eenmaal in Spanje liep het vlotjes,zodat we ook nog de Franse grens passeerden.... in begin van de avond kwamen we dan ook op de camperparking van Ondres Plage aan ,waar we hebben overnacht.

Ondres Plage N 43.576477 W. 1.487039 enkele stroom inplugpunten bij de service station. stranddouches en toiletten. 6 euro.

Door de Pyreneen verder gereden,maar niet direkt noordwaarts,we gingen oostwaarts... over de N 117 naar Peyrehorade, Castetnou,Sus, Oloron St. Marie, over de D 918 naar Arudy, Bruges, Lestelle B en over de D 937 naar Lourdes. Dan via een werkelijk schitterende route naar Argeles G, en Pierrefitte-Nestelas, hier zou een picknick plek zijn,geschikt voor overnachten,maar we vonden enkel een parkeerpleintje in het dorp,die vol stond.Dan maar verder naar Cauterets waar ook een camperplek zou zijn,maar die vol stond met een circus. Wel stonden er bij de ingang skiliften diverse campers. Gingen wij ook maar bij staan. Wel veel levendigheid hier,niet lawaaierig maar leuk. Lekker de skottelbraai aangestoken en weer eens heerlijk gegeten. Prima geslapen,ook!

Cauterets N42.892968 W 0.113383

Vanuit hier nog even verder de Pyreneen in, tot aan Pont d'Espagne. Prachtige omgeving,maar Peter loopt moeilijk,waardoor wij niet hier hebben gewandeld, echter Peter kocht wel heel overmoedig,bij een winkeltje een wandelstok! Haarspeldbochten weg,die erg mooi is en watervallen!.Op naar Lourdes en Tarbes, via de N 117 naar St. Gaudens,St. Girons ,Foix en Lavelanet,weer zo'n mooie route door de Pyreneen!! Echt een populaire camperroute,want we kwamen heel veel campers tegen! Net voor Lavelanet,zagen we het bord dat naar Chateau Montsegur wees, dat wilden we wel zien... het laatste Catharen bolwerk. Het is daar echter wat bewolkt en het Chateau kunnen we maar eventjes zien, als we ons hebben geinstalleerd op de parking...we blijven hier overnachten. Naar boven lopen betekend een flinke klim. Niet iets voor ons...maar leuk om van dichtbij te hebben gezien. De volgende morgen werden we gewekt door koeien die vlak achter onze camper stonden te grazen ..ze droegen allemaal een bel!!!

Parking Chateau Montsegur N 42.873947 W 1,824802

Terug naar het dorpje Montsegur en toen Lavelanet waar we  de D 117 namen naar Qullan,door het prachtige Cahtarenland naar Perpignan. Prachtige route!!!Bij Perpignan naar de kust naar Port Leucate voor wat eten en drinken,langs het strand. Goh,wat was het heet!!! Ik liep op badslippers en je voelde de hitte van het zand,dwars door de slippers heen!

Doorgereden naar Narbonne, en Beziers, Pezenas waar we de N 113 namen naar Meze,waar we de D51 opgingen naar Marseillan. En hier aan deze weg gingen we naar een France Passion wijnboer, Domaine Morin-Langran. Prima plek zeg!! Hier was zelfs een  mooi toiletgebouwtje met douches ,wcs en water!!! Helemaal top. Uiteraard ook even wijn geproefd en paar flesjes gekocht. Savonds heerlijk geskotteld.

Meze, France Passion wijnboer, dus geen coordinaten.

Verder onze terugreis vervolgen... alweer via een mooie route naar Agde, Sete hier kun je heerlijk staan met de camper,langs het strand,naar Montpellier even de N 112 op, en toen via N 572 naar Arles en daarna St. Remy de Provence, Cavaillon en ....Lourmarin,dat we ook nog kennen van eerdere vakanties.....we dachten dat we op het pleintje tegenover het kasteel konden overnachten,maar dat mag niet,volgens een bordje....dan maar parkeren en het dorpje in en bij Chez Gaby een heerlijk sorbet gegeten...tot het begon te regenen...hup in de camper en naar Puyvert,naar de Super U,waar een camperplek is met service station.... Nou daar kregen we een gratis camperwasbeurt....pff....wat een regen,zeg!!!  Hier ook overnacht, maar toen was het inmiddels allang weer droog!

Puyvert, Super U   N 43.747186  E5.337464.   Er zijn 4 camperplekken bij service station ,incl. stroom. Gratis. Vuilnis containers.

Noordwaarts gaan we de volgende dag! Via Sisteron rijden we ...ja,het word wat saai,maar door een prachtige omgeving, naar Grenoble over de N 75 en verder met de N90 naar Chamberry,waar we de N 201 namen naar Aix les Bains aan het Lac du Bourget,waar het overal verboden is voor campers! Luxe gedoetje hier! Hotels met privestranden aan het meer....We vonden toch een plekje,op een klein inhammetje even van de weg af, aan het meer dat ver onder ons lag, en langs het spoor.... Hier ook geslapen,prima overigens,maar geen idee van coordinaten.....

De volgende dag via de D991 en D992 naar Bellegarde gereden en vandaar via de D884 naar Gex,waar je door mooie landschappen rijdt, en zelfs nog in Zwitserland komt!

Net als even verderop bij de Col de la Faucile, richting La Cure, waar we op de bergpas wat hebben gegeten. Hier werden veel Zwitserse procukten verkocht ,veel chocolade!!!Verder via St. Laurent en Grandvaux over de N5 naar Poligny en uiteindelijk Dyon.

Hier hebben we nog eenmaal overnacht op camping du Lac. Gebruik gemaakt van sanistation etc. Uiteraard lekker gedouchet. Dyon N 47.321229 E.5.011331 Camping Du Lac,met alle voorzieningen incl. service station.

Dan....het laatste stukje naar huis:

Via de snelweg A31 naar Nancy en Metz,en vandaaruit naar Luxemburg,Arlon eigenlijk en daar even de N4 op,om te gaan eten in Martelange,evenals tanken en shagkopen...Vanhieruit ...naar huis! Mooi,door Belgie heen, en als je door de tunnels van Luik bent,heb je toch al een beetje het gevoel van...we zijn bijna thuis.... bordje Nederland....

Dat we in het noorden wonen,maakt niet veel uit,die 4 uurtjes kunnen er ook nog wel bij!!!

Wilt u een reaktie achterlaten of vraag stellen? Dat kan hier: