1e camper-ervaring: huurcamper Zuid-Afrika

In 1998 besloten we om familiebezoek en vakantie in Zuid-Afrika te combineren. We zouden gedeeltelijk bij familie leden in huis zijn,en ook voor een periode een camper huren. Aangezien ik (Ina) moet rijden,wilde ik een kleintje...haha...  Het werd een zg pick-up met afzet unit, in Zuid-Afrika een Bakkie-mate genoemd.  (bakkie is een pick-up en een mate is engels voor maatje..)

Het kan heel goed zijn,dat in dit verslag "gaten"vallen..... klopt ook wel,tijdens onze reis zijn we her en der bij familie geweest EN we hebben ook videos gemaakt,en in dat geval meestal GEEN fotos......

Wij vlogen met KLM naar Kaapstad,waar  de man van Mashona campers ons al stond op te wachten. We kregen uitgebreide instrukties,en tekst en uitleg waar we alle spullen konden vinden. Prima geregeld. De man vertrok en Peter en ik gingen eerst maar eens even met de camper naar de andere kant van de parking....Even wennen.... Verkeerde kant instappen zeg maar...hihi

Oh,jee....ik moest nu ook met mijn linkerhand schakelen en handrem aantrekken... Het was al warm en ik kreeg het nog warmer,maar goed, even doorzetten en daar gingen we!!! Terrein van het vliegveld af tot we de keus kregen Kaapstad rechts, Stellenbosch linksaf..... Nee, het werd geen Kaapstad....we gingen eerst maar eens voor "rustig" .Goede keus,we gingen door prachtige omgeving naar Stellenbosch,waar we terecht kwamen op camping Mountain Breeze.

Stellenbosch S 33 59'26"  E 18 49'47"  prima camping met alle voorzieningen,zoals heel gebruikelijk in ZA,zelfs een aantal ligbaden in de douche gebouwen

Volgende dag via Franshoek (koffie drinken en souvenirs gekocht) Theewaterskloofdam,Villiersdorp,Bredasdorp naar Swellendam (lunch...eerste keer Bobotie gegeten) en Mosselbay.Hier was het ook erg leuk,maar we gingen nog even verder naar Oudtshoorn wat even landinwaarts ligt.Hier gingen we naar camping Kleinplaas,waar ook appartementjes waren. Hier een heerlijke camping,met zwembad waar we graag gebruik van maakten!

Oudtshoorn S 33º34.346'E 22º12.335' camping met alle voorzieningen,als ook appartementen verhuur, zwembad,restaurant.

In de volgende dagen uiteraard het dorp bezocht,in theetuin koffie gedronken,wat boodschappen gehaald.Ook een dag naar een van de struisvogel farms geweest (Safari),waar we een uitgebreide rondleiding hebben gekregen.erg leuk om te zien!!

Vanaf Oudtshoorn gingen we via de Prince Alfreds Pas (onverhard,geweldig mooi,door de bergen,door riviertjes en tussen de wilde bavianen door) naar Knysna voor  de lunch. Toen weer door naar Port Elizabeth, en uiteindelijk naar Addo Olifanten Park. Waar we op de campsite gingen staan en waar we 2 nachten bleven. Geweldige dagtocht gemaakt door het park,waarbij we vooral tegen het eind van de dag bij een waterplas vele olifanten zagen.

Addo Olifantenpark  , campsite in het National Park. S 33º26'39 " E 25º44'45"  eenvoudige campsite met basale voorzieningen als stroom,water,douche,toilet. Tevens souvenirswinkeltje en restaurant.

Vanuit hier weer verder, naar EastLondon,waar we een camping zochten en terecht kwamen bij een boerderij camping,waar ook nog een aantal militairen stonden...moest veilig zijn,vonden wij! Helaas  geen coordinaten.

Wij wilden graag door Transkei,maar dat kon wel eens een probleem zijn,immers in die jaren was het nog regelmatig onrustig daar. Dus aan de eigenaar van de camping gevraagd of het veilig zou zijn, en ze zeiden volmondig Ja! Dus...wij in de camper, en op naar Transkei. Eerst Umtata....vreemd hier te rijden,terwijl we het thuis regelmatig zagen op tv! In Umtata namen we de R61 naar de kust, zodat we in Port St. Johns zouden uitkomen....wow...wat een prachtige natuur hier!!! Echt schitterend! Wij gingen naar de camping.....verder kom ik niet.Het was nogal een gezoek, en geen idee van naam of coordinaten.

Vanuit Port St. Johns, gingen we verder ,eerst een stuk via onverharde wegen, en daarna door naar Flagstaff, en Margate. Hier gingen we weer op zoek naar een camping. Die was snel gevonden.Hibiscus campsite bood gelijk een mooie,nette en sfeervolle aanblik. Vanuit hier zouden we een dag naar familie gaan,die in de buurt in een resort verbleef.

Margate, S 30º51.620'E 30º21.920' Hibiscus Campsite,prima camping met alle voorzieningen.

Verder richting Durban.... onderweg zagen we een soort van groep Zuludansers...even stoppen dus. Er mee op de foto.In Durban gingen we dwars door de stad,omdat we graag naar de Golden Mile wilden....gevonden dus! Veel vertier,zwembaden,pretparken,restaurants etc. aan de boulevard. Prima plek om even wat te eten.Verder langs de kust naar Stanger, hier gingen we op de camping staan voor de overnachting.

We kwamen terecht op camping La Mouette in Blythedale Beach. Hele leuke camping waar ons een sun-downer werd aangeboden door de camping. Je moest om 17.00 uur zelf een glas meenemen,en naar het zwembad komen,dan konden we gelijk andere kampeerders ontmoeten. Nou,dat was gelijk raak! We hadden direkt kontakt met een leuk stel met een zoontje uit Johannesburg. Adressen uitgewisseld etc. Heel leuk (hun een paar jaar later trouwens nog ontmoet in Assen)

Blythedale Beach S 29.371253 E 31.350986 luxe camping met alle voorzieningen,aan het strand gelegen.

De volgende dag gingen we door naar Eshowe,waar we naar Shakaland gingen. Een prachtig openlucht museum over de Zulus en waar ook een deel van de film Shaka Zulu is opgenomen. Rondleiding en gezamenlijke maaltijd gedaan hier. Onvergetelijk!

Savonds overnacht op de camping in Vrijheid.Prima camping ook hier weer ligbad ter beschikking bij de dames toilet gebouw!

Natuurlijk door gereden naar Piet Retief, koffie gedronken in een theetuin ,en Barberton. Ook hier thee gedronken smiddags na het shoppen, in een theethuis in het plantsoen.

En verder gereden naar het Krugerpark,waar we een dag of wat gingen doorbrengen. Bij Numbi gate naar binnen. Op campsite in Pretoriuskop en Lower Sabie overnacht. Overdag lekker rondgereden door Krugerpark. Geweldige ervaring!!! Alles echter gefilmd,dus geen fotos!

Bij het verlaten van Krugerpark,besloten we toch nog naar Pilgrims Rest te gaan,een oud gouddelversstadje,wat zoveel mogelijk in tact is gebleven. Prachtig!! Lekkere fish and chips gegeten bij het hotel,beetje ronde gekeken en souvenirs gekocht.

Ook nog naar de Mac Mac Pools en Bourkes Luck Potholes geweest.

Overnacht op camping in Middelburg. Vanaf hier, gingen we de volgende dag naar familie die in Pretoria woont en later nog naar familie in Vanderbijlpark. Met hun hebben we onze camper weer ingeleverd op het vliegveld van Johannesburg.

Dit was een korte samenvatting van een,voor ons, geweldige reis. Hierdoor hadden we gelijk ook de smaak te pakken van een camper. Het duurde dan ook nog geen jaar voordat wij onze pick-up met afzet unit kochten.....

Misschien vind je het leuk een reaktie achter te laten ....