Frankrijk/Spanje/Portugal

Frankrijk, Spanje en Portugal (2005).

We hebben het idee opgevat om in eerste instantie naar de Gorges du Tarn te gaan. Daar wat rond te kijken,maar onderweg veranderden de plannen.

We reden met onze pick-up met afzet unit eerst voor goedkope brandstof ,sigaretten en shag naar Martelange,Luxemburgse kant van de weg,natuurlijk!

Vandaaruit naar onze overnachtings camping (Lang leve de camping cheques)...we hebben dan wel een klein soort van campertje,maar wel eentje zonder wc en wasruimte...dus....campings!

Camping Colline de Rabais,in Virton  N 49.580724 E. 5.548339 voldeed prima! Het is een leuke,rustige camping met alle voorzieningen.'s Avonds lekker een rondje gelopen over de camping en lang buiten gezeten.

Langs het monument van Suippes,reden we verder naar Troyes waar we ergens koffie hebben gedronken op een terrasje en daarna verder naar Auxerre,waar we op de camping naast het voetbalstadion gingen overnachten.

Auxerre  N47.786608 E 3.58681

's Avonds hier de heerlijke Merguez worstjes met patat gegeten!!

De volgende dag verder naar Clermont Ferrand. Een stukje snelweg af en toe,is best handig...We wilden graag Puy de Dome bezoeken,en gingen dus naar een camping die gunstig ligt. Leek ons wel leuk om op een kasteelcamping te staan.Dat werd dus camping Le Grange Fort, in Les Pradeaux. Alles in kasteel stijl tot en met de washokken aan toe! Erg leuk gedaan,prima sfeer,leuk zwembad,waar we lekker hebben gezwommen!

Camping Les Pradeaux  N.45.508956 E.3.288708

De volgende dag gingen we onderweg via mooie route naar de Puy de Dome N 45.773869 E.2.964578 daar aangekomen,auto geparkeerd en heerlijk rond gewandeld,en genoten van het mooie uitzicht en omgeving. Uiteraard op het terras een kop koffie gedronken. Daarna weer terug gereden,en kwamen door Orcival, een leuk dorpje met een basiliek op het pleintje. Even eruit en we zagen ook een leuk restaurantje,waar we lekker hebben gegeten.

Orcival N 45.683094 E 2.841826

In Issoire gelijk wat boodschappen gehaald en toen terug naar de camping waar we de skottelbraai aan hebben gestoken voor de vlees,opgebakken aardappeltjes,salade erbij...helemaal goed.

Toch maar verder gereisd...

gaanderweg kwamen we tot de konklusie dat we eigenlijk liever naar Portugal zouden gaan....pfff..handig zonder ANWB kaarten enzo....Tom tom was misschien wel uitgevonden,maar wij hadden hem nog niet! Ach,met de campinggidsen zouden we ook een heel eind komen. Dus....wij via Montpellier,Perpignan, Spanje in. Waar we in Fornells de la Selva/Girona

N  41.922256 E.2.828276  hebben overnacht op camping Can Toni,een leuke kleine camping met een heerlijk zwembad erbij.

En maar verder,via Barcelona en Zaragossa naar Madrid . Hier een camping in de stad gevonden....vraag niet hoe...veel stilstaand verkeer op 4 bijbanen iedereen staat kris kras....Ik ook,maar zwaai vriendelijk met mijn arm door het raam, en zet mijn breedste lach op mijn gezicht ....ik denk dat ze allemaal dachten....Gut,dat arme Hollandse mens,laat haar gaan!!! Want ik kreeg keurig voorrang,zodat ik toch bij de camping uit kwam.

Camping Osuna, Madrid  N40.454115 E. -3.63412   Bleek een aardige camping,met niet al te nieuwe sanitaire voorzieningen,maar goed, wel schoon. Lekker lang buiten gezeten en de volgende dag verder richting Portugal....

Via Avilla, Salamanca naar Guarda waar we op de municipal camping hebben overnacht,waar ik me niets meer van kan herinneren trouwens,maar goed. Camping Municipal Guarda  N. 40.537001 E. -7.279034

We zijn in Portugal...heerlijk!!

Via Celorico de Beira ,Viseu en Aveiro naar Mira.Waar we naar een ons bekende camping gingen.Hier waren we een paar jaar geleden ook,en hebben er leuke tijden gehad. Nu maar weer??!!

Camping Vila Caia in Mira  N 40.4464 E. -8.758466 heeft kleine cantina, supermercado,barretje midden in een vijver,autowasstraat, tennisbaan,zwembad,kortkom alles aanwezig!

We hebben een leuke plek,aan de achterkant van de camping,bij het achterste douche/wc hok, op een hoek,zodat we makkelijk kunnen in en uit manoevreren met de pickup/camperunit. Bovendien is de camping nog lang niet helemaal vol,dus we hebben allemaal flink de ruimte! In ons straatje van ca. 20 plekken zijn er 6 bezet.Heerlijk dus.

Buren nodigden ons uit voor een maaltijd Sardines eten. Lekker! Zij zorgden voor de sardines, een andere buurvrouw voor de salades en ik nam het toetje mee. Heel gezellig.

De buren kwamen al heel wat jaartjes hier,en konden ons heel wat vertellen over de omgeving. Zo ook,dat er een giga supermarkt van de Jumbo in Aveiro zit,met restaurantjes, bioscoop etc. Daar zijn we ook een paar keer geweest,vooral het restaurant gedeelte sprak ons erg aan! Er zitten aan de buitenkant van het plein,allemaal restaurantjes, maar enkel de keukens. Je haalt dus je eten van het door jou gekozen restaurantje, en gaat dat eten in het midden van het plein,op een mega terras. Prima!

De dagen die we hier op de camping doorbrachten,zagen er op 2 verschillende manieren uit....we bleven op de camping,lekker luieren, lezen etc. Of we gingen een dagje weg.

Bijvoorbeeld (dit hebben we trouwens vele malen gedaan) met de auto naar het strand in Figueira da Foz, een leuke rit door mooie omgeving.Meestal vertrokken we op tijd,zodat we de auto nog kwijt konden aan het strand,op de parking.

Strand en parking Figueira da Foz N 40.164447 E -8.876331

We gingen dan eerst naar een van de strandtentjes,voor een lekkere kop koffie.Daarna gingen we een aantal uren het strand op,beetje zonnen,mensen kijken,je kent het wel.Dan tegen uurtje of 12.30 naar een strandtentje voor een broodje en daarna weer terug naar de camping,zodat Peter daar smiddags nog even kon slapen.

Ook zijn we een dag naar Coimbra geweest,grote universiteitsstad.Heerlijk door de straatjes geslenterd,hier koffie gedronken,daar wat anzichtkaarten gekocht, op een ander terrasje gegeten en kaartjes geschreven die we daar ook direkt op de bus deden.Gezellige stad!

Terugreis voerde ons door de bossen van Bucaco,waar ook een groot paleis was,wat nu hotel/restaurant is. Op gegeven ogenblik kom je door een soort poort...beetje sprookjesachtig vonden wij. Toen een route gevolgd verder naar boven...kwamen we bij een groot kruis uit, het heette Cruz Alta. Mooi uitzicht!

Bucaco/Cruz Alta N. 40.22.251'  W 80.21.925'

Ook naar Costa Nova geweest,een heel leuk dorpje gelegen aan het binnenmeer aan de ene kant,en aan de ander kant aan de zee.Hier hebben we lekker rond geslenterd,en bij een kraampje Churros gekocht,van die gefrituurde deegslierten,met kaneel erover gestrooid...heerlijk!!!

Costa Nova N 40.61203 E -8.749421

Een ander dorpje dat we graag bezochten was Vagueira. Daar kwamen we regelmatig.Ten eerste verkochten ze ,in de buurt van de plek waar wij altijd parkeerden, bij een piepklein winkeltje (meer een raam en een deur) fantastische gegrilde kip. We kregen er dan een zak chips bij...en maar smullen! Dat werd vaak op het strand opgegeten. Verder hadden ze daar een leuke strandtent,met overheerlijke cappuchino! Er staat hier ook een kiosk waar ze oa. het Algemeen Dagblad verkochten,dus dat was voor af en toe ook wel leuk!

Vagueira N 40.614539 E -8.749251

Ook Tocha hebben we bezocht (Praia da Tocha is ook de moeite waar,alleen al vanwege het strand en boulevard-gebeuren!) En dan met name de zigeunermarkt. Goh,wat verkopen ze daar een spullen. Tot en met bankstellen en wandmeubels aan toen,maar ook mobieletelefoons, sierraden,kleding,en het gebruikelijke assortiment. Wij kochten hier een paar tshirts van T.Hilfiger en voor mij een horloge van Breitling Bentley.....ik denk dat het namaak spul is,gezien de prijs, hahaha.Maar...hij deed het prima,want pas na 7 jaar heb ik een ander horloge moeten kopen. Hier gingen we samen met de Portugezen, broodjes kip met patat bestellen.Iets anders was er niet,iedereen at dat,dus wij ook. Gingen ze ons mooi uitleggen dat je eerst moet betalen,dan wordt het brood bij je aan tafel gebracht.Oh,ok....nou Peter plekje zoeken aan de lange picknicktafels/banken en ik in de rij. (mijn Portugees is namelijk veel beter,dan die van hem...haha.....maar niet heus!) Even later werden inderdaad onze broodjes en patat gebracht.....goh,lekker hoor!

Tocha N 40.315219 E. -8.753318

Mira ligt niet aan zee,maar Praia de Mira dus wel. Ook hier zijn we meerdere malen geweest,we kochten hier bij een van de winkeltjes een paar grote velourse badlakens,voor onze buren,als dank,dat ze onze planten water zouden geven,tijdens de vakantie.

Praia de Mira N40.455144 E -8.803226

Dit soort dagen wisselde elkaar dus af. Uiteindelijk zijn we hier ca. 16 dagen gebleven en hebben het heerlijk gehad.

De terugreis ging via Guarda naar de Spaanse grens,en bij Valladolid hebben we op camping Cubilas overnacht (zie heenreis).Daarna

verder via Vitoria Gasteiz, San Sebastian en zo Frankrijk weer in.We hadden het plan om in Lourdes te gaan "kijken"en reden er door eenmooi landschap naar toe. We kwamen terecht op camping Les Deux Pics du Jer.

Lourdes N 43.085282 E -0.042831

's Avonds lopend richting centrum gelopen. Best een heel eind! Er was kermis en er trad een Afrikaanse dansgroep op.Leuk om te zine.

Na een ijsje, liepen we weer terug.

Volgende dag met de auto naar het Echte Lourdes,zal ik maar zeggen....we slingerden dwars door het dorpje heen,achter de bussen aan! Je zal overalnonnen lopen en even zovele winkels met Lourdes spulletjes.

We hebben bij de grot gekeken, en het eens aanschouwd...met verbazing gekeken naar alle mensen die daar rondlopen,hopende dat hun been weer zalgenezen enzo..

Er was ook een ondergrondse kerk waar een dienst werd gehouden,maar dat was ons teveel van het goede.

Wij gingen terug naar de auto, dronken nog wat op een terrasje en zijn toen vertrokken.

Via Auch,Agen en Villeneuf kwamen we op camping Orpheo Negro, tussen Bergerac en Perigeux,aan de RN 21.

Bergerac Camping N 45.042963 E. 0617867

Leuk,aan een meertje.Niet echt heel veel te beleven.

De volgende dag via Perigeux naar Limoges gereden en vandaar naar Oradour sur Glane.

Oradour sur Glane Martelaarsdorp uit WO II    N 45.929573 E. 1.040046

Het is het martelaarsdorp (Village Matyr) uit de 2e wereldoorlog. Hier hebben de duitsers geprobeerd het hele dorp uit te moorden,wat niet geheel is gelukt. Alles is in oude staat gebleven, er is natuurlijk veel ellende opgeruimd,maar bijv. de auto van de dokter staat nog bij een van de panden. Er staat een oude naaimachine nog op zijn plek. Een poppenwagentje staat verlaten op zijn plekje van toen.... Dit is zeer indrukwekkend om te zien,om te beleven eigenlijk. Dit is het oude dorp. Het nieuwe dorp Oradour sur Glane is er vlaknaast opnieuw opgebouwd. Er is een herdenkingscentrum met tentoonstelling en info over het dorp van toen.Uiteraard ontbreekt een monument niet.

Het heeft op ons een onuitwisbare indruk gemaakt.

We zijn naar Velles gereden voor een overnachtings camping. Les Grands Pins.

Velles N 46.742133 E 1.620246

Vanuit hier de volgende dag via Tours naar Blois gereden en van daaruit naar Chateau Chambord. Wat een mooi kasteel,zeker als je er zo aankomt rijden en het kasteel van verre ziet liggen,tussen de bomen.Prachtig! Auto geparkeerd en verder gelopen naar het kasteel. We zagen allemaal mensen lopen met koelboxen,die in het park en de tuinen gingen picknicken...oh,dat hadden wij ook moeten doen!! Dus...wij maar gewoon op een terras aanschuiven voor wat drinken en lunch. Er was ook een markt met regionale produkten, als worsten,noten,kaas,honing,wijn etc. Leuke sfeer!

Chateau Chambord N 47.61681 E. 1.517265

Nou,onze reis is bijna ten einde. We hebben nog ergens (geen idee waar) langs de snelweg geslapen....gek...doen we nooit! Pal voor het restaurant,onder de lantaarnpaal....de volgende dag de toiletten in waar we bij de douches voor vrachtwagen chauffeurs hebben gewassen enzo...Dat voelde maar raar,willen we niet weer!

Het restaurant in voor een ontbijtje,dat prima smaakte!Dan verder via Belgie,naar huis. 's Avonds nog even lekker uit eten geweest bij het restaurant van Haje,in de NO Polder. Prima!

Het eind van onze Portugal trip,die weereens uitstekend is bevallen!! Smaakt naar meer!

Misschien wilt u een reaktie of opmerking achterlaten? Dat kan hier: